Bramy garażowe – pytania i odpowiedzi

15 listopada, 2017

Zanim kupisz drzwi do garażu...

Wy pytacie – my odpowiadamy. Jaką bramę wybrać do garażu dwustanowiskowego? Czy do każdej bramy można dobrać napęd? Jak dopasować bramę garażową do elewacji budynku? Jak dbać o drzwi do garażu? Odpowiadamy na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące bram garażowych.

Jaką bramę wybrać, gdy mam garaż na dwa auta – jedną dużą czy dwie pojedyncze?

[/vc_column_text][vc_column_text]Odpowiedź na to pytanie nie jest niestety jednoznaczna. Ważne jednak, abyśmy ją ustalili jeszcze na etapie budowy. Wszystko jest uzależnione od naszych priorytetów. Jeśli głównym kryterium jest cena, wybierzmy jedną szeroką bramę garażową – będzie tańsza niż dwie pojedyncze, nawet jeśli zamierzamy wyposażyć je w automatykę. *Takie rozwiązanie sprawdzi się na pewno w przypadku garaży nieogrzewanych i wolnostojących, w których nie musimy się liczyć ze stratami ciepła.

Sytuacja się zmienia, gdy nasz garaż jest połączony z domem i ogrzewany. Wówczas straty ciepła znajdują odzwierciedlenie w rachunkach. W takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem będą dwie pojedyncze bramy, które zapewniają mniejszą ucieczkę ciepła, pod warunkiem, że są wyposażone w uszczelki termoizolacyjne i oczywiście ocieplone. Dobrze jest też wziąć pod uwagę zwyczaje i rytm dnia domowników. Jeśli korzystamy z aut w tym samych godzinach (np. wyjeżdżamy i wracamy do domu o tej samej porze), możemy rozważyć montaż jednej szerokiej bramy. Otwierana dwa razy dziennie – jeśli będzie dobrze ocieplona i szczelna – nie powinna generować więcej strat niż dwie pojedyncze.

Ostatnia kwestia, choć powinna być pierwszą... Musimy pamiętać, że jedna szeroka brama będzie znacznie cięższa od dwóch pojedynczych, dlatego musimy mieć pewność, że konstrukcja ścian garażu oraz nadproże są wystarczająco mocne, aby utrzymać jej ciężar. Jeżeli takiej pewności nie ma, bezpieczniej wjazd do garażu przedzielić słupkiem i zastosować dwie bramy pojedyncze. Wyjątkiem są bramy garażowe uchylne z automatyką – w tym przypadku dwie bramy pojedyncze z napędem są tańsze niż jedna automatyczna brama podwójna.

Przeczytaj także: Brama garażowa do domu jednorodzinnego – która najlepsza?

Czy do każdej bramy garażowej można dokupić napęd?

Generalnie do każdej bramy garażowej można dokupić napęd, nawet do dawno zamontowanej bramy rozwieralnej (przeczytaj także Jak wybrać automatykę do bramy?). Automatykę dobiera się na podstawie parametrów bramy (jej wielkości, ciężaru i konstrukcji), należy uwzględnić również jej stan techniczny (brama musi być sprawna) oraz przewidzieć częstotliwość użytkowania. Musimy mieć świadomość, że źle dopasowany napęd spowoduje szybsze zużycie silnika lub uszkodzi samą konstrukcję bramy garażowej, dlatego w tej kwestii najlepiej szukać porady u wyspecjalizowanego dostawcy.

Jedyną bramą garażową, do której nie ma możliwości dokupienia napędu jest brama rolowa – ten rodzaj bram garażowych jest dostępny wyłącznie w opcji z napędem. 

Ale czy taki napęd jest mi w ogóle potrzebny?

To zasadne pytanie. Zwłaszcza, że napęd do bramy stanowi około 30% jej ceny. Każda brama garażowa jest wyposażona w zamki ryglujące, które można otworzyć kluczem. System podnoszący jest umieszczany w takim miejscu, aby jej otwieranie było wygodne i nie wymagało użycia dużej siły. Mimo to wiele osób decyduje się wyposażyć swoje drzwi garażowe w automatykę. Powodem jest po prostu wygoda. Sterowanie bramą za pomocą pilota jest szczególnie komfortowe w przypadku niesprzyjającej pogody. Co ważne, bardzo się przydaje, gdy wjazd do garażu jest położony tuż przy drodze – krócej utrudniamy przejazd innym autom i, pozostając w samochodzie, nie narażamy się na ryzyko potrącenia. 

Czy drzwi do garażu mają zabezpieczenia antywłamaniowe?

Oczywiście. W nowoczesnych bramach bez automatyki przed włamaniem zabezpieczają przede wszystkim zamki patentowe, wielopunktowe systemy ryglujące oraz blokady antywyważeniowe. W bramach garażowych sterowanych automatycznie sam napęd stanowi zabezpieczenie antywłamaniowe – przede wszystkim jest wyposażony w mechaniczną – a więc działającą również w przypadku braku zasilania – blokadę antywyważeniową. Blokada dzięki umieszczeniu w mechanizmie elementu przeciwstawnego (bolca lub koła zębatego), uniemożliwia podważenie i uniesienie płaszcza bramy od dołu, np. łomem. Dodatkowe zabezpieczenia to wzmocnione mocowania prowadnic lub skrzydeł do ścian, a także pilot z dynamicznie zmiennym kodem, generujący za każdym razem unikatową sekwencję cyfr, co zapobiega przejęciu sygnału. 

Potrzebuję dobrze ocieplonej bramy garażowej, jak mam ją wybrać?

Przede wszystkim zwróć uwagę na współczynnik U, który określa stopień przenikania ciepła przez przegrody termiczne. Stosuje się go m.in. do drzwi, okien, ścian i również bram garażowych. W przypadku przegród termicznych warstwowych oblicza się go uwzględniając liczbę i grubość warstw, ich przewodność cieplną oraz współczynnik oporu cieplnego. Generalnie im wartość U jest niższa, tym mniejszy stopień przenikania ciepła. Zgodnie z obowiązującymi przepisami współczynnik U dla bramy garażowej nie może być wyższy niż 1,7  W/(m²•K). Najcieplejsze bramy garażowe mają współczynnik na poziomie U=0,9 W/(m²•K) i są to bramy segmentowe. Ich poliuretanowa warstwa termoizolacyjna jest gruba na 2 do 4 cm i dodatkowo usztywnia konstrukcje bramy, zmniejszając ryzyko powstawania wgnieceń. Dla porównania grubość ocieplenia w bramie rolowanej wynosi średnio 1,7 cm.

Na wartość współczynnika U będzie także wpływać sposób zabezpieczenia łączeń między panelami płaszcza bramy oraz szczelność ościeżnic. W tym przypadku rolę odgrywają nie tylko dobre jakościowo uszczelki, ale także prawidłowy montaż bramy w otworze garażowym.

Czy muszę jakoś specjalnie dbać o bramę garażu?

Takiego obowiązku oczywiście nie ma. Jednak warto, ponieważ zadbana brama będzie ładnie się prezentować i przede wszystkim pozostanie bezpieczna w użytkowaniu. Dlatego warto przynajmniej raz w roku zrobić profesjonalny przegląd techniczny bramy garażowej wraz automatyką (jeśli jest), a ewentualne, nawet pozornie nieuciążliwe, usterki zgłaszać do serwisu.

Pewne czynności konserwacyjne możemy, a właściwie powinniśmy wykonywać sami. Kontrolujmy czystość elementów i mechanizmów bramy, z naciskiem na prowadnice, zawiasy, sprężyny – możemy odkurzać je miękką szczotką lub suchą ścierką i smarować te części, które tego wymagają. *Sam płaszcz bramy garażowej możemy przemywać wodą z dodatkiem delikatnego środka myjącego.

* Uwaga! Nigdy nie smarujemy plastikowych rolek!

Jak dobrać bramę garażową do elewacji? Czy są jakieś zasady?

Duża powierzchnia płaszcza bramy garażowej przyciąga i skupia na sobie wzrok, dlatego tak ważne jest, aby była spójna stylistycznie z resztą budynku i jego otoczeniem. Dobrym sposobem na ujednolicenie stylu jest zamontowanie bramy garażowej w tym samym kolorze co stolarka lub/i brama wjazdowa. Jeżeli mamy garaż dwustanowiskowy z jedną bramą, będzie lepiej, jeśli wybierzemy taką, której kolor będzie zbliżony do barwy elewacji. W ten sposób unikniemy kontrastu, który podkreśla wielkość płaszczyzny. Na optyczne zmniejszenie bramy wpływ ma też faktura – podział na poziomo, pionowo lub skośnie ułożone panele, przeszklenia lub wytłoczenia przełamują monotonię gładkiej powierzchni, dzięki temu wydaje się ona mniejsza, niż jest w rzeczywistości.

Mamy nadzieję, że w naszym artykule znalazłeś lub znalazłaś przynajmniej jedną odpowiedź na nurtujące Cię pytanie i dzięki temu, będzie Ci łatwiej dokonać wyboru najlepszej bramy garażowej.

Pozdrawiamy
Zespół EURO PŁOT

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Standardowe wymiary drzwi wejściowych – do domu, mieszkania, magazynu...
Drzwi szklane do biura – jak je dobrze wybrać? Wskazówki
Ogrodzenie pełne – kiedy to dobre rozwiązanie?
Jaka jest optymalna wysokość ogrodzenia? Aspekty prawne, estetyczne i praktyczne
Przęsło ogrodzeniowe – 3D czy 2D? Porównanie
Jak podwyższyć ogrodzenie panelowe?
Ogrodzenie posesyjne - ogrodzenia-europlot.pl
Jak sprawnie przeprowadzić montaż furtki panelowej?
Słupki ogrodzeniowe metalowe – kwadratowe czy okrągłe? Które wybrać i jak osadzić
Jaki fundament pod ogrodzenie z bloczków – materiały, budowa, koszty
Montaż podmurówki betonowej z gotowych elementów – etapy, czas, koszty
Budowa ogrodzenia panelowego wokół domu – formalności, średnie koszty, czas trwania
Koszt budowy ogrodzenia – płot panelowy vs palisadowy. Zestawienie
Drzwi techniczne wymiary – standardowe i nietypowe
Montaż drzwi technicznych Wiśniowski – wskazówki
Ogrodzenie na starym fundamencie - kiedy budować, na co uważać?
Rodzaje drzwi zewnętrznych technicznych – budowa i parametry
Klasy antywłamaniowe drzwi – charakterystyka
Rodzaje zawiasów drzwiowych zewnętrznych – różne rozwiązania
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Może Cię również zainteresować

© 2023 EURO PŁOT. Wszystkie prawa zastrzeżone.
phone-handsetbubblemagnifierchevron-rightarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram