Brama garażowa do domu jednorodzinnego – która najlepsza?

30 listopada, 2017

Przegląd rodzajów bram garażowych

Nie wymagają przestrzeni przed garażem. Można je zamontować w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie, również łukowym. Dzięki dużej szczelności ograniczają straty ciepła. W okresie zimowym, do prawidłowego otwarcia drzwi garażowych, nie ma konieczności usuwania śniegu z podjazdu. Są dostępne w wielu kolorach, fakturach i wariantach wykończenia.

Gdzie się sprawdzą?

W garażach wychodzących bezpośrednio na ulicę oraz tam, gdzie jest krótki, stromy lub wymagający manewrowania podjazd. Doskonałe do ogrzewanych garaży zlokalizowanych w bryle budynku.

Wariant boczny jest rekomendowany do niskich (ale nie wąskich!) pomieszczeń; wariant górny – do pomieszczeń o standardowych wymiarach lub węższych.

W wariancie otwieranym do góry optymalna wysokość nadproża wynosi 10 – 22 cm. W przypadku bramy segmentowej otwieranej na bok, potrzeba około 40 – 45 cm przestrzeni między boczną krawędzią otworu wjazdowego a ścianą, na którą nasuwa się płaszcz bramy.

Pomieszczenie, w którym montuje się segmentową bramę garażową, powinno być wykończone – mieć gotową podłogę oraz otynkowane ściany. Po założeniu bramy należy unikać robót tynkarskich, aby nie zachlapać zaprawą prowadnic lub płaszcza bramy. 

Koszty

Koszty segmentowych bram garażowych o standardowych wymiarach, zarówno tych otwieranych do góry, jak i na bok, kształtują się na średnim poziomie i wynoszą przeciętnie od 2,5 do 5 tys. zł razem z napędem. Cena tych większych może sięgać 8 tys. zł. Duże znaczenie ma też sposób wykończenia bramy segmentowej – jeśli zdecydujemy się na drewno, musimy się liczyć z wydatkiem rzędu nawet 15 tys. zł.

Bramy garażowe uchylne (płytowe) – na dłuższe podjazdy i do garaży wolnostojących

Jak działają?

Uchylne bramy garażowe wymagają odpowiedniej ilości miejsca zarówno na podjeździe, jak i wewnątrz pomieszczenia garażowego. Parkujący przed bramą samochód może znajdować się najbliżej 1 m od wjazdu, dlatego ten rodzaj drzwi garażowych jest polecany tam, gdzie na podjeździe jest względnie dużo miejsca. Są mniej szczelne od bram segmentowych – sprawdzą się najlepiej w garażach wolnostojących i nieogrzewanych. 

Wymagania montażowe

Uchylną bramę garażową można zamontować w świetle otworu (zmniejsza to wysokość pomieszczenia o jakieś 20 cm) lub tuż za nim (wówczas otwarta brama zabierze około 15 cm z wysokości). Minimalna wysokość nadproża to 7 cm przy montażu w otworze i 10 cm poza otworem.

Ponieważ próg bramy trzeba zabetonować, posadzkę garażu należy odpowiednio wykończyć dopiero po zakończeniu montażu.

Koszty

Cena bramy garażowej uchylnej kształtuje się na średnim poziomie od 900 zł do 2,5 tys. zł. Droższe wersje, od 4 do 6 tys. zł, będą wyposażone dodatkowo np. w napęd lub ocieplenie albo ładniej wykończone

Bramy garażowe rolowane (żaluzjowe) – komfortowe i kompaktowe, jak roleta okienna

Jak działają?

Sprawdzą się wszędzie, jednak zwłaszcza w miejscach, gdzie jest wyjątkowo mało miejsca na podjeździe (np. dystans między bramą wjazdową a garażem jest bardzo krótki) – samochód może podjechać niemal pod sam garaż. W wersji ocieplonej polecane do garaży połączonych z częścią mieszkalną. 

Wymagania montażowe

Wymagana wysokość nadproża to 30 cm, jeśli chcemy bęben ramy zmieścić pod sufitem w garażu. Jeśli brakuje centymetrów, bęben można zamocować na zewnątrz, w specjalnej kasecie.

Rolowaną bramę garażową należy montować w całkowicie wykończonym garażu.

Koszty

Rolowana brama garażowa jest dostępna wyłącznie z napędem elektrycznym i dlatego jej cena jest najwyższa spośród omawianych rozwiązań. Na zakup rolowanych drzwi do garażu trzeba przeznaczyć od około 4 do 10 tys. zł.

Bramy garażowe rozwierne – proste i ekonomiczne, ale tylko tam, gdzie jest dużo miejsca

Jak działają?

Rozwierne bramy garażowe sprawdzą się tam, gdzie do dyspozycji użytkowników pozostaje stosunkowo dużo miejsca przed garażem – przed wjazdem musi pozostać tyle wolnej przestrzeni, aby skrzydła mogły się swobodnie otworzyć. Przyjmuje się, że optymalna długość podjazdu przed bramą rozwieraną to 8 m. Jest to rozwiązanie, które sprawdzi się również w garażach bez bocznych węglarków lub bez nadproża. 

Wymagania montażowe

Bramy garażowe rozwierne montuje się na zawiasach, podobnie jak drzwi. Są mocowane na zewnątrz otworu wjazdowego i dzięki temu można je założyć w dowolnym momencie. Nie ma też żadnych wymagań co do wysokości nadproża.

Koszty

Prosta konstrukcja bram garażowych rozwiernych znajduje swoje odzwierciedlenie w cenie. Jest to najtańsze rozwiązanie. Cena rozwiernej bramy do garażu kształtuje się na poziomie od 900 zł do 2,5 tys. zł.

Jaką bramę wybrać do wąskiego garażu, a która będzie najlepsza, gdy przed domem jest krótki podjazd? Kiedy brama garażowa powinna być ocieplana i jak się przygotować do montażu? Robimy przegląd bram garażowych i porównujemy koszty możliwych rozwiązań.

Na rynku są dostępne cztery warianty bram garażowych: segmentowe, uchylne, rolowane i rozwierne. Różnią się między sobą sposobem otwierania, wymaganiami montażowymi, parametrami i oczywiście ceną. Omawiamy kolejno każdy rodzaj bramy garażowej i podpowiadamy, w jakich warunkach sprawdzi się najlepiej.

Bramy garażowe segmentowe (sekcyjne) – nie potrzebują wiele przestrzeni i są doskonałe do ogrzewanego garażu w bryle domu

Jak działają?

Otwierają się do góry po zamontowanych do sufitu prowadnicach lub w bok, nasuwając się na ścianę dzięki systemowi rolek. Można je obsługiwać ręcznie lub wyposażyć w napęd elektryczny i obsługiwać za pomocą pilota, a nawet smartphona. Są zbudowane z 3 do 6 stalowych paneli (konstrukcja łamana), zabezpieczonych uszczelkami i wykończonych tworzywem sztucznym, drewnem lub pomalowanym proszkowo aluminium. Ich wnętrze często wypełnia się pianką poliuretanową, która stanowi izolację termiczną i akustyczną.

Zalety

Podczas otwierania dolna część niełamanego skrzydła uchylnej bramy garażowej unosi się i wysuwa na zewnątrz, a następnie chowa pod sufitem garażu. Uchylne bramy garażowe mają prostą konstrukcję – płyta bramy jest najczęściej wykonana ze stali, rzadziej z drewna lub aluminium. 

Zalety

Są stosunkowo niedrogie, łatwe w montażu, dość wygodne w użytkowaniu i nadają się do garażu z małym nadprożem. Do obsługi ręcznej lub wraz z automatyką.

Gdzie się sprawdzą?

Konstrukcja i mechanizm działania bramy rolowanej przypominają roletę okienną. W trakcie otwierania jej wąskie poziome lamele nawijają się na zamocowany pod sufitem (rzadziej na boku ściany) wał, inaczej zwany bębnem. Elementy płaszcza bramy rolowanej wykonuje się ze stali lub aluminium i łączy przegubowo na całej długości ramy. 

Zalety

Rolowane bramy garażowe zajmują najmniej miejsca ze wszystkich rozwiązań (bęben można umieścić wewnątrz, jak i na zewnątrz garażu). Są komfortowe i bezpieczne w eksploatacji. W okresie zimowym, do ich prawidłowego otwarcia, nie ma konieczności usuwania śniegu z podjazdu. Dostępne w wersji ocieplonej lub nieocieplonej.

Gdzie się sprawdzą?

Jedno- lub dwuskrzydłowe bramy garażowe rozwierne są montowane na zawiasach, podobnie jak drzwi. Otwierają się do boku, po łuku, którego promień odpowiada długości skrzydła. Najczęściej są wykonane ze stali i pokryte powłoką antykorozyjną.

Zalety

Do zalet bram rozwieranych należ zaliczyć przede wszystkim niską cenę oraz łatwość montażu. Swoją fakturą i kolorem mogą przypominać drewno. Ich skrzydła mogą być niesymetrycznie podzielone. Niektórzy producenci mają w ofercie warianty wyposażone w świetliki. Niewątpliwym plusem jest również możliwość dopasowania automatyki, która dodaje nowoczesności temu tradycyjnemu rozwiązaniu. 

Gdzie się sprawdzą?

Długość podjazdu i jego usytuowanie względem drogi to dwa kluczowe czynniki, które mają decydujące znaczenie przy wyborze rodzaju bramy garażowej. Równie istotne są parametry samego garażu i fakt, czy jest połączony z domem czy wolnostojący. Brama do garażu powinna być dobrana w taki sposób, aby korzystanie z niej było możliwie jak najbardziej płynne. Jest to szczególnie istotne, gdy wjazd do garażu jest zlokalizowany blisko drogi lub bramy wjazdowej, gdzie niewłaściwie dobrana brama garażowa może powodować utrudnienia w ruchu innych pojazdów.

Pamiętajmy, że zawsze warto poprosić o pomoc profesjonalną firmę, która oceni warunki i sposób przygotowania otworu garażowego, wypyta o nasze potrzeby oraz zwyczaje i na tej podstawie doradzi najtrafniejsze rozwiązanie.

Pozdrawiamy
Zespół EURO PŁOT

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Standardowe wymiary drzwi wejściowych – do domu, mieszkania, magazynu...
Drzwi szklane do biura – jak je dobrze wybrać? Wskazówki
Ogrodzenie pełne – kiedy to dobre rozwiązanie?
Jaka jest optymalna wysokość ogrodzenia? Aspekty prawne, estetyczne i praktyczne
Przęsło ogrodzeniowe – 3D czy 2D? Porównanie
Jak podwyższyć ogrodzenie panelowe?
Ogrodzenie posesyjne - ogrodzenia-europlot.pl
Jak sprawnie przeprowadzić montaż furtki panelowej?
Słupki ogrodzeniowe metalowe – kwadratowe czy okrągłe? Które wybrać i jak osadzić
Jaki fundament pod ogrodzenie z bloczków – materiały, budowa, koszty
Montaż podmurówki betonowej z gotowych elementów – etapy, czas, koszty
Budowa ogrodzenia panelowego wokół domu – formalności, średnie koszty, czas trwania
Koszt budowy ogrodzenia – płot panelowy vs palisadowy. Zestawienie
Drzwi techniczne wymiary – standardowe i nietypowe
Montaż drzwi technicznych Wiśniowski – wskazówki
Ogrodzenie na starym fundamencie - kiedy budować, na co uważać?
Rodzaje drzwi zewnętrznych technicznych – budowa i parametry
Klasy antywłamaniowe drzwi – charakterystyka
Rodzaje zawiasów drzwiowych zewnętrznych – różne rozwiązania

Może Cię również zainteresować

© 2023 EURO PŁOT. Wszystkie prawa zastrzeżone.
phone-handsetbubblemagnifierchevron-rightarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram